"Kurs och skräck sanningen"

Japp
som rubriken lyder, ikväll ska vi börja våran förberedelsekurs för att bli föräldrar :p
Första kursen, förhållande efter man fått en liten..
mer om de kommer ikväll och mag bild då också ;p

Igår jobbade jag med hesse och såklart prata vi om bebisar graviditet osv,
och allt som händer efteråt som man inte visste ska ja skrämma upp er mina gravida vänner? ;p

sluta läsa nu om ni inga vill veta ;)

* Man blöder i 2-4 veckor efteråt, efterblödningar.. Kan komma stora klumpar och man får gå med stora bindor stora som blöjor..

* Pattarna är ömma och sväller när mjölken rinner till, och mellan benen är du svullen och det blir som en stor böld ;p men vet inte riktigt vad man har där :p

* Man kan inte/vågar inte skita eller pissa för de svider och gör ont, så man får dricka en olja så skiten kommer ut lättare :p och duscha när man kissar eller använda bide duschen.

* Det ända positiva är väl att så länge man ammar så har man inte mens :)

nå de var lite iaf :)

ha de bra


Kommentarer
Postat av: Josefin

Usch vad det låter kul att vara gravid... Haha wuäää

2012-05-31 @ 18:15:24
Postat av: Johanna

Glömde en annan positiv sak.. barnet själv ju!:)

2012-05-31 @ 19:00:57
Postat av: Carola

Haha :P Men kom ihåg att allt det där är VÄLDIGT individuellt också!



På BB har de verkligen MEGA-bindor/blöjor som man får direkt efter förlossningen eftersom man kan blöda en hel del då (och som sagt flera veckor efteråt). SJälv hade jag med mig helt vanliga nattbindor som jag använde andra natten..funkade hur bra som helt för mig (men beror ju såklart på hur mkt man blöder).



Att pattarna sväller har du ju sett bildbevis på men du tyckt ju mina var jättefina så det är väl bara att se fram emot!? ;) hahaha :P



Kissa har jag inget minne av att skulle svidit och sket gjorde jag dagen efter eller nå sånt och det gick bra det med. Som sagt väldigt olika och beror ju på om/hur mkt du blir sydd och så.



Nått som jag däremot minns med "skräck" (men kunde ändå inte göra så mkt än att garva åt eländet) är att mjölken bara spruuutade ur brösten t.ex. efter duschen! Så när jag hade duschat bara strilade d ur pattarna runt hela badrummet och från down there rann det blod..så fort som fan skulle man hiva på sig binda och trosor och amningsinlägg o bh. Hoho :D Sen ibland när jag sku amma också bara sprutade det ur brösten så Nova blev alldeles prickig i fejset före hon hann få tag om bröstet..haha :D

2012-05-31 @ 20:01:20
Postat av: Evelyn

Som Carola säger, väldigt individuellt.



Jag blöder än, sex veckor efter. Absolut inte i närheten så rikligt som första veckorna, men blod kommer så det räcker och blir över! Åh gud, BB:s bindor - skulle till och med vara bekvämare med blöja! TA MED EGNA BINDOR! Du vill ha dem om du inte blöder för mycket.



Den där "bölden" är mellangården som sväller upp. Jag blev totalförskräckt när jag skulle duscha och ropade genast dit en barnmorska för att titta - hon såg såklart inget ovanligt medan jag trodde jag var förstörd för alltid.



Kissade gjorde jag någon timme efter och det kändes inte det minsta obehagligt - beror säkert på var och hur mycket man är sydd.

Jag hade inga som helst problem med att skita, men har man hård mage är det säkert lite jobbigare. Både kryst- och knipförmågan var som bortblåst för min del - säkert för de flesta andra också - så räkna inte med att kunna hålla inne eventuell gas. Lagom kul när folk kommer på besök :D



Och mensen kan komma även om man ammar. Jag vet fler som fått den tillbaka trots amning, än som inte fått den tillbaka.



Ett råd ska jag ge dig - ta seriöst på knipövningarna redan nu. Börja hasta la vista om du inte redan gjort det! Jag har aldrig brytt mig och haft otroligt svårt att komma igång med det nu! Tror det är mycket enklare om man redan har vanan inne!

2012-05-31 @ 21:13:53
URL: http://evelynnyman.blogspot.com
Postat av: Sara

OKej hörni tack :) de e ju klart de e individiuellt men de e mysiga saker som händer efteråt som ingen berättat åt en ;p



Men de e bra att man tror att allt ska vara ett helvete och sen när ja väl är där så ba jamen de här var inte så farligt som dom sa.. hellre de än ba va fan de här sa dom att sku vara en dans på rosor ;p

men tack hörni gullisar :D

2012-06-01 @ 06:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0